Veel Nederlanders hebben een positief beeld van plattelandstoerisme, terwijl maar een kleine groep ervaring heeft met recreatie op de boerderij. Dit maakt plattelandstoerisme tot een markt met potentie, concluderen onderzoekers van Praktijkonderzoek Plant & Omgeving (PPO) - Wageningen UR op basis van online marktonderzoek onder 995 Nederlanders.
Vakantie op de boerderij associëren veel mensen met rust, landelijk, groen, natuur en dieren. Meer dan de helft waardeert plattelandstoerisme met een 6 of hoger bij een schaal van 1 tot 10. Een kleine groep is negatief, vaak vanwege vermeende stank, viezigheid of lawaai.
Unieke locatie‘Koester het onderscheidend vermogen van plattelandstoerisme’, is een van de aanbevelingen. Door de positieve kenmerken, zoals landelijke omgeving, sfeer, rust en dieren te benadrukken, benutten ondernemers het unieke karakter van plattelandstoerisme. Ook is het raadzaam te laten zien dat er geen sprake is van mogelijke afknappers, zoals stank, drukte of rommel.
MarktpotentieDe markt voor plattelandstoerisme is nog niet verzadigd. Ondernemers kunnen proberen nieuwe gasten aan te trekken, of eerdere bezoekers vaker laten komen. Het oprekken van het seizoen, naar de herfst en winter, kan daarvoor kansen bieden. Ook is het belangrijk dat reclame buiten de eigen regio gezien wordt, omdat daar potentiële recreanten vandaan komen.
InternetDe vindbaarheid op internet van boerderijen voor vakantie of een dagje uit kan beter, blijkt uit het onderzoek. Er is nog winst te halen door plattelandstoerisme online beter te profileren, inclusief de mogelijkheid tot boeken via internet.
Zie voor meer informatie het rapport
Plattelandstoerisme in Nederland: een markt met potentie! op de site van Wageningen UR.
bron: Groen Kennisnet, 25/02/14