Deze route neemt u mee langs het fraaie stroomgebied van de Drentsche Aa en over heidevelden, stuifduinen en bossen van de Hondsrug.
Het dorp Noordlaren, dat dateert van rond 1150, heeft haar ontstaan te danken aan de ligging langs de drukke handelsweg van Groningen naar Coevorden. Deze oeroude weg liep over heidevelden en stuifduinen van de kilometerslange zandruggen van de Hondsrug. Het Noordlaarderbos bestond nog niet, dit is pas rond 1880 aangepland om het stuifzand vast te leggen. Het 'wandelen' der duinen vormden namelijk een heuse bedreiging voor de bevolking.
Op zo’n 15 kilometer van Groningen passeerde de handelsroute een mysterieuze heuvel in het landschap. Het Galgenbergje is een natuurlijk gevormd stuifduin. Of deze benaming bedoeld was als afschrikking of dat er daadwerkelijk executies zijn uitgevoerd door de bevoegde Drost is niet te zeggen maar wel aannemelijk. De handelsroute zal ongetwijfeld een onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben gehad op struikrovers, dievenbendes en ander gespuis.
De ligging aan een drukke route maakte het bergje in ieder geval ook de ideale locatie om de reizigers te voorzien van een godsdienstige boodschap en werd ook wel Heilig Bergje genoemd.
Kenmerkend zijn de oude karresporen die door de eeuwen heen door handelsreizigers zijn gevormd. Vanuit veraf gelegen streken werd de toenmalige economieën draaiende gehouden dankzij deze verkeersaders.
Marskramers met hun handelswaar en marktkramers met handkarren, repten zich erover naar een volgende kermis of markt.
Koetsiers raakten met volgeladen wagens vast in modder of het mulle zand, troubadours zochten zich zingend een weg langs de ontstane wegversperring.
Hun gezang en gevloek, het klappen der zwepen en het gehinnik van de bezwete paarden zijn inmiddels voorgoed verstomd, maar wat nog wel herinnert aan die turbulente tijden van weleer zijn de subtiele, parallelle reliëfs in het landschap welke door de vele karrevrachten zijn gevormd.
Deze handelswegen uit het verleden hadden namelijk een wandelen karakter. Wanneer de zandweg door toedoen van een omgewaaide boom of zware modder onbegaanbaar werd, nam men een nieuwe route, parallel aan de vorige. Zo ontstonden, jaar in jaar uit sporen naast elkaar. Het breedste net van wagenspoor is echter te vinden op de oostflank van het Noord-Drentse Balloërveld. Al vanaf de ijzertijd liep daar een zandweg. In de middeleeuwen ging deze dienst doen als hoofdroute tussen Groningen en Assen en is daardoor tot bijna een kilometer breedte is uitgedijd.
Bekijk de video hoe je de Oude Karresporen kunt herkennen:
Noot: Deze video is geproduceerd en in eigendom door www.sunshinefilms.nl en www.deverhalenvangroningen.nl
In de verre prehistorie ging de mensheid langzaam over van het jagen en verzamelen op een primitieve vorm van landbouw. De eerste boertjes vestigden zich omstreeks 3500 voor Chr. op de Hondsrug. Zij zijn als bouwers van de vele hunebedden bekend onder de naam Trechterbekervolk. De route komt langs hunebed G3. In het landschap zijn ook grafheuvels uit het late Neolithicum en vroege bronstijd te zien.
De route loopt ook door het Drentse Zuidlaren ondermeer bekend van Berend Botje die uit varen ging en door de grootste paardenmarkt van Nederland.
ROUTE BEKIJKEN, DOWNLOADEN VOOR GPS, OF PRINTEN
Bovenstaande route kunt u bekijken op de interactieve kaart en/of satelliet, opslaan als PDF of printen als routekaart via onderstaande link:
http://www.ruiterenenmennen.nl/route.php?route=1508824430|b90a53dc55a398a98245d0c3fe40686abbdbe4ac
Voor GPS rijders is de route te downloaden als GPX-bestand via onderstaande link:
BIJZONDERHEDEN:
De route is geschikt voor ruiters en menners.
PARKEERPLAATS GESCHIKT VOOR TRAILERS:
Parkeerplaats
Hoge Hereweg,
Glimmen
Coördinaat: 53.14102759895953 / 6.636046767198424
POINTS OF INTEREST VOOR HIPPISCHE TOERISTEN:
De juiste locatie van de vermelde POI’s kunt u bekijken op de kaart via bovenvermelde routelink.
Ruiteren & Mennen zoekt overnamekandidaten
Lees meer >
Symposium Paardenwelzijn 'De paarden spreken, luister naar ze'
Lees meer >
Donderdag 19 september 2024 wordt er mechanisch gesleept op de ruiterpaden in Boswachterij Noordwijk.
Lees meer >